להזמנות ופרטים נוספים חייגו: 054-308-8568

קרמים יעילים נגד קמטים? מעכשיו כן

לכל אורכו של העשור האחרון התהדרו מוצרים קוסמטיים רבים בכך שהם מסוגלים לגרום להצערה של העור ולעיכוב תהליכי הזדקנותו, אך בפועל לא היו מסוגלים לעשות זאת. המוצרים היחידים בעלי יעילות מוכחת היו מספר תכשירים רפואיים המכילים חומצה רטינואית (חומצת וויטמין A: רטין A, לוקסיד, רטוויט), אך הם נמכרים רק בבתי המרקחת ועל ידי מרשם רפואי בלבד.

אך לאחרונה חלה מהפיכה בתחום. עם פיתוחם של מספר מרכיבים קוסמטיים פעילים חדשניים נוצר הרושם כי לקוסמטיקה קיים בכל זאת עתיד מוצק בעיכוב תהליכי הזדקנות.

 

הפפטידים: השפעה אמיתית על עיכוב ההזדקנות 

יעילותו של תכשיר מעכב הזדקנות נקבעת על ידי מדדים מקובלים, כגון עלייה בייצור סיבי הקולגן והאלסטין בעור, עלייה בייצורה של החומצה ההיאלורונית (המעניקה לעור צעיר את רכותו ומראהו האופייניים) ועוד. באמצעות מדדים אלו אנו מסוגלים להעריך את יכולתו של תכשיר חיצוני להשפיע באופן פעיל על תהליך ההזדקנות. 

גם הפחתת תהליכי דלקת בעור חשובה מאוד לעיכוב תהליכי ההזדקנות מאחר ודלקות וגירויי עור קשים מעלים את קצב הרס ופירוק הקולגן ומאטים את התחדשותו. 

בשנים האחרונות פותחו לראשונה בתעשיית הקוסמטיקה מספר מרכיבים בעלי השפעה אמיתית על עיכוב תהליכי הזדקנות העור בצורה הניתנת לבדיקה והוכחה מדעית, שאינם מחייבים מרשם רפואי. מרכיבים אלה, המכונים פפטידים, כוללים מספר חומרים שונים, שכל אחד מהם נתגלה בתבחיני מעבדה ובניסויים קליניים כבעל יכולת ממשית בתיקון נזקי הגיל והשמש. בנוסף התגלה כי הם מעלים את ייצור הקולגן ומרכיבים נוספים הקיימים בשפע בעור צעיר. חלק מהם אף זוהו בבירור כמעכבים יצירת מלנין, פעולה הגורמת להבהרתו והאחדתו של גוון הפנים ומובילה לתיקון נזקי פיגמנטציה וכתמי גיל אופייניים. 

הפפטידים הם מולקולות זעירות ביותר הפועלות כמעבירות אותות בין תאים. הן מורות לתאים ברקמות העור העמוקות (הדרמיס) להעלות ולווסת את רמת פעילותם, בדומה לרמה האופיינית לעור צעיר.

 

בין תאי העור המושפעים משימוש בתכשירים מבוססי פפטידים נמצאים הפיברובלסטיים. תאים אלו נמצאים ברקמת החיבור של עור. בנוסף להם מושפעים גם התאים המלנוציטים, האחראים לגוון העור.

 

החל מגיל 30: פוחתת פעילות הפיברובלסטים 

התאים הפיברובלסטים הם האחראים על ייצור הקולגן והאלסטין, הסיבים האלסטיים בשכבות העור העמוקות. בנוסף הם גם חיוניים לייצור החומצה ההיאלורונית ופעילותם קריטית לשמירה על טונוס העור, מוצקותו ומתאר תווי פנים מתוח וצעיר. קצב פעילותם של הפיברובלסטים פוחת באופן ניכר עם העלייה בגיל והחל מגיל 30 ניתן לזהות ירידה ברורה באיכות ובצפיפות סיבי הקולגן בעור. 

בתנאי מחקר הודגם כי מולקולות הפפטידים גורמות לעלייה בפעילותם של התאים הפיברובלסטים. בכך הן מביאות לעלייה בתכולת הקולגן והסיבים האלסטיים בעור, המשפיעים על מתיחותו ומחדדים מחדש את תווי הפנים. 

הפפטידים הוכחו גם כמי שמגבירים את ייצור החומצה ההיאלורונית, המשמשת כחלבון המתפיח את רקמת העור ומעניק לו מלאות, שאופיינית כל כך לפנים צעירים. החומצה ההיאלורונית משמשת גם לאגירת מים ברקמות העור העמוקות ופועלת כמלחח טבעי, כך שעם העלייה בייצורה עולה גם רמת הלחות בעור והיובש, שאופייני לעור המבוגר, נמוג. 

זה המקום לציין כי ההאטה בייצורה של החומצה ההיאלורונית על ידי התאים ניתנת לזיהוי כבר משלהי גיל ה-20 ומואצת בעקבות חשיפה לשמש, דיאטה דלה בחלבון וכן עם העלייה בגיל.

 

מלנין: משפיע על גוון העור 

הפפטידים השונים מביאים גם לויסות ייצור המלנין, הצבען המקנה לעור את הגוון שלו ואחראי, בין היתר, על הופעת כתמי הפיגמנטציה עם החשיפה לשמש. המלנין נוצר בתאים מיוחדים בעור, המכונים מלנוציטים. תרופות רבות, הגיל, הריון ושימוש בגלולות למניעת הריון גורמים לייצור בלתי מבוקר של המלנין בתאים אלה, ובכך מופרת אחדות הגוון של עור הפנים. לעתים זהו הסימן הראשון להזדקנות העור. 

כיום ידוע כי שימוש קבוע וממושך בתכשירים המבוססים על מולקולות הפפטידים הם בעלי יכולת הבהרה ניכרת של כתמי גיל ופיגמנטציה, לצד האחדה ניכרת של גוון הפנים הכללי. 

למולקולות הפפטידים ישנו תפקיד חשוב גם בעיכוב תהליכי דלקת, כגון אלה המלווים אקזמות קשות, גירויי עור ממושכים וקונטקט דרמטיטיס (דלקות עור ממגע). כאמור, תהליכי הדלקת תורמים את שלהם להרס המבנים החלבוניים בשכבות הדרמיס העמוקות ובכך מובילים להזדקנות מואצת של העור. לחלק ממולקולות הפפטידים השפעה ניכרת על עיכוב תהליכי דלקת אלה והם תורמים לשמירה על סיבי הקולגן והאלסטין מהרס מואץ שלהם, הנלווה לדלקות עור כרוניות.

 

חומצה רטינואית או פפטידים: מה עדיף? 

כיום מקובל להשוות את יעילותם המצטברת של תכשירים קוסמטיים עתירי פפטידים ליעילותה של החומצה הרטינואית, המחייבת מרשם רפואי ואינה חפה מתופעות לוואי. השימוש בחומצה רטינואית גורם לרגישות רבה לאור השמש ומחייב שימוש במסנני קרינה במשך שעות היום. בנוסף, החומצה הרטינואית אסורה לשימוש על ידי נשים הרות ומניקות, ולעתים דווקא אז כתמי הפיגמנטציה מטרידים באופן מיוחד. לעומת זאת, השימוש בתכשיר קוסמטי המכיל פפטידים אינו מחייב הימנעות מחשיפה לשמש וגם אינו אסור על הרות ומניקות. 

עם זאת, גם תכשירים קוסמטיים חדישים המכילים את מולקולות הפפטידים מעניקים את מלוא התוצאות רק לאחר שימוש עקבי וממושך של חודשיים לפחות. רק שימוש שכזה יסייע להשגת תוצאות 
הנראות לעין כגון הפחתת קמטוטים, הפחתה בכתמי גיל ועלייה ברורה בלחות העור והמתיחות שלו.

 

זה המקום לציין כי חלק גדול מתכשירי הקוסמטיקה הוותיקים והפופולריים עדיין לא מכילים בין מרכיביהם פפטידים. זטו הסיבה שלמרות שייתכן והם מכילים מרכיבים קוסמטיים משובחים, כגון שמנים נדירים או מיצויים צמחיים מגוונים, אף לא אחד מן המרכיבים הוותיקים הללו הוא בעל יעילות המתועדת מחקרית כמעכבת הזדקנות של ממש, בדומה לפפטידים. 

לכן, בבואכם לרכוש תכשיר טיפוח קוסמטי המתהדר בתכונות המעכבות הזדקנות, מה שנהוג לכנות תכשיר "אנטי-אגי'ינג", אל תהססו לקרוא את רשימת הרכיבים המופיעה על גב האריזה ולנסות לזהות אם מצוין בה לפחות אחד מהפפטידים. מבין הפפטידים החשובים והיעילים ביותר ניתן למנות כיום את המטריקסיל, המטריקסיל 3000, הפנטפפטיד, האצטיל טטרפפטיד5 והפלמיטואיל פנטפפטיד 4.


מה דעתכם על המאמר? ספרו לנו כאן

כדאי לדעת - תגובות מתפרסמות אחרי בדיקה ואישור שלנו